Norsk nettleksikon + Netlife Research = sant

Du har kanskje gjettet det allerede – men snl.no skal ikke fortsette å være slik den er idag. Den gamle nettsiden er ikke bare kjedelig: Den er ubrukelig. Det er vanskelig å lese teksten, vanskelig å logge inn, vanskelig å finne noe når du søker og vanskelig å finne oss via google. For å nevne noe. Alt dette kan vi løse med å endre nettsidene våre.

Derfor har vi jobbet med å finne folk som kan hjelpe oss å lage en brukelig design til leksikonet, og valget falt på Netlife Research. Nærmere bestemt kommer det til å bli Ida Aalen, Eirik Havfner Rønjum og Thord Veseth Foss. Ida er interaksjonsdesigner, Eirik er brukervennlighetsspesialist og Thord er grafisk designer. Til sammen skal de hjelpe oss med alt fra planlegging til pynt. (For ikke å snakke om skikkelig HTML5).

Netlife har jobbet med alt fra nettsidene til UIO til hvordan du kjøper billetter på NSB.no. En av hovedgrunnene til at vi har valgt dem, er fordi de har erfaring med store innholdssider. Og siden vi har mer innhold enn vi egentlig har oversikt over, virket det som en godt sted å begynne. Du kan sjekke ut alle prosjektene deres her.

Vi kommer til å holde dere løpende oppdatert om designarbeidet her på bloggen, og det er bare å stille oss spørsmål underveis. Hurra!

2 svar til “Norsk nettleksikon + Netlife Research = sant”

    1. Hei!

      Vi har fått en del sånne kommentarer i det siste, så om du ikke fikk noe ut av «Den Store Programposten?», må vi tydeligvis skrive litt mer. Det kommer et lengre innlegg. Men bare så det er sagt: Veien blir til mens vi går her. Vi har arvet en diger innholdsdatabase og prøver å finne noe bra å bruke den til. Her er litt om det vi har tenkt: (Lengre innhold følger.)

      Først:

      1. Den «store» ideen bak SNL er at folk som kan noe om det skal skrive om det. Det er å ta vare på ideen om et leksikon med artikler der navnet på forfatteren står. Per idag er denne sjangeren i ferd med å dø i Norge, mest av alt fordi Wikipedia er et veldig effektivt prosjekt. Problemet er at fagfolk ikke nødvendigvis skriver på Wikipedia. Dermed er målet vårt å være en bro mellom fagfolk og den nye nettoffentligheten. Vi skal lage en bra plattform å publisere kunnskap på, for alle generelt og fagfolk spesielt.

      2. Vi blir ofte omtalt som en konkurent til Wikipedia. Vi ser ikke på oss selv som det. Wikipedia Norges største konkurent er engelskspråklig Wikipedia, ikke oss. Vi skal være det Wikipedia ikke er: Vi skal fokusere på fagformidling og artikler du trenger som skoleelev. Wikipedia er stedet for «alt», mens vi skal være stedet for litt færre, men redaksjonelt planlagte og gjennomarbeidede artikler. Filosofiartiklene våre skal være den internettkilden du går til når du tar exphil. Dessuten skal vi ha en annen type skribentoppfølging og strategisk plan: Vi er et _norsk_ leksikon, vi fokuserer på norske forhold og på norske fagfolk.

      Når du sier «vinne» er det et litt absurd spørsmål for meg. Det er ingen nettsider som «vinner», og vi er ikke et aksjeselskap som er avhengig av en bestemt profitt. «Hvordan skal dere leve?» er et bedre spørsmål. Definisjonen på om vi har lykkes er 1. om folk bruker artiklene våre, forbedrer artiklene våre og blir lurere. Altså: Å «vinne», er et spørsmål om spredning og aktivitet, samt om stadig bedre tekstkvalitet.

      Hva er det du lurer på sånn helt konkret?

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *