Skoleelever samles fysisk i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og digitalt fra klasserom i hele landet. Elever fra Blystadlia skole i Rælingen konkurrerer mot kulturminister Lubna Jaffery, stortingspolitiker Henrik Asheim (Høyre), artist og forfatter Heidi Marie Vestrheim og nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre i en leksikonkviss.
Norge har fått et nytt, gratis leksikon for alle som gjerne vil lese enklere tekster. Vi lanserer Lille norske leksikon 12. september, og inviterer alle skoleklasser til direktesendt leksikonshow på Lille norske leksikons Youtube og Elevkanalen (TV2)
Skoleelever samles fysisk i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og digitalt fra klasserom i hele landet. Elever fra Blystadlia skole i Oslo konkurrerer mot kulturminister Lubna Jaffery, stortingspolitiker Henrik Asheim (Høyre), artist og forfatter Heidi Marie Vestrheim og nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre i en leksikonkviss.
Arrangementet varer fra 12–12.35.
På ettermiddagen blir det mottagelse med taler og god stemning. Der vil stortingspresident Masud Gharahkhani stå for den offisielle åpningen av Lille norske leksikon.
Les i Lille norske leksikon: https://lille.snl.no/ Les mer om prosjektet: https://meta.snl.no/Om_Lille_norske_leksikon
Norge har fått et nytt, gratis leksikon for alle som gjerne vil lese enklere tekster. Vi lanserer Lille norske leksikon 12. september, og vil gjerne at du blir med på feiringen!
Arrangementet er i Marmorsalen på Sentralen i Oslo fra 16-17.30. Det blir taler og god stemning. Den offisielle åpningen av leksikonet vil være ved stortingspresident Masud Gharahkhani.
Klikk her for påmelding. Begrenset antall plasser, frist 1. september. Førstemann og kvinne til mølla!
Program mottakelse
16.00-16.45 Taler ved styreleder i Store norske leksikon og direktør i Stiftelsen Fritt Ord, Knut Olav Åmås, sjefredaktør i SNL, Erik Bolstad, prosjektleder i Lille norske leksikon, Guro Djupvik og direktør i Språkrådet, Åse Wetås. Visning av utdrag fra leksikonkviss tidligere på dagen. 16.45 Offisiell åpning ved stortingspresident Masud Gharahkhani
17.00 Servering og mingling
17.30 Takk for i dag
Tidligere samme dag samles skoleelever fra hele landet både digitalt og fysisk til et dagarrangement med quiz, der skoleelevene konkurrerer mot kulturminister Lubna Jaffery, stortingspolitiker Henrik Asheim (Høyre), artist og forfatter Heidi Marie Vestrheim og nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre.
Til høsten får Norge et helt nytt, gratis oppslagsverk med enklere tekster om verden og samfunnet vi lever i.
Lille norske leksikon er nå åpnet for skoletesting. Alle som vil er velkommen til å lese og teste funksjonaliteten i det nye verket. Lærere og elever er spesielt invitert til å komme med tilbakemeldinger.
Tilbakemeldingene fra skoletesten skal vi bruke til å finpusse Lille norske leksikon over sommeren. 12. september 2024 blir lanseringsfesten strømmet direkte fra Sentralen i Oslo! Det vil bli muligheter for å melde seg på fysisk til festen (se under).
Skoletest
Per nå er nesten 2000 artikler i Lille norske leksikon publisert, men leksikonet er langt fra ferdig. Vi skal fortsette å oppdatere artiklene, og fylle på med flere artikler i tiden framover.
Vi vil at det nye oppslagsverket skal bli verdens beste leksikon for lærere og elever. Derfor ber vi nå om hjelp til å teste innhold, utvalg, språk og funksjonalitet.
Dere er velkommen til å bruke og teste innholdet på lille.snl.no som dere vil. Vi har også laget en lærerveiledning for skoletesten, for dere som vil ha noen tips til felles gjennomgang i klassen. Lærerveiledningen finnes her. Tilbakemeldinger på skoletesten vil vi aller helst ha på skjemaet som finnes her.
Fortell gjerne elevene at vi vil ha tilbakemeldinger fra dem for å finne ut om leksikonet har innhold som er forståelig, interessant og som de kan lære noe av. Elevenes vurderinger er veldig viktige for oss.
Dette lurer vi på
Hva er førsteinntrykket av Lille norske leksikon?
Hvordan fungerer søk, lenker og andre tekniske funksjoner? (Fortell oss gjerne hva slags PC eller nettbrett dere bruker.)
Hvordan fungerer leksikonet sammen med hjelpemidler (f.eks. Microsoft Edge, LingDys)?
Hvordan fungerer bilder og illustrasjoner, inkludert bildetekster?
Hvilke artikler/temaer liker dere best?
Hvor lett eller vanskelig er det å forstå artiklene? Vil elever som er yngre enn dere forstå dem?
Hvilke artikler/temaer savner dere?
Elevsjekk
Alle artikler i Lille norske leksikon er kvalitetssikret av fageksperter. I tillegg vil vi vise fram det fantastiske arbeidet elevene gjør ved å lese og gi oss tilbakemeldinger. Derfor skal også noen av artiklene elevsjekkes. Artikkelen blir da merket med kommune, skolenavn og klassetrinn.
Lanseringsfest 12. september 2024
Alle skoleklasser på mellomtrinnet er invitert til leksikonshow, direktesendt fra Sentralen i Oslo. Det blir leksikonkviss hvor regjeringsmedlemmer og andre voksne konkurrerer mot et Lille norske leksikon-lag bestående av skoleklasser. Klasser som kan komme seg til Oslo på egen hånd, inviteres til å møte opp fysisk.
Påmelding
Det er ikke nødvendig med påmelding til skoletest, men skoleklasser som også vil gjøre elevsjekk må først få læreren til å fylle ut et skoletest-skjema.
Klasser som vil være med på lanseringsfesten på Sentralen i Oslo må også melde seg på. Påmeldingsfristen er 12. juni, og det er førstemann til mølla. Påmeldingsskjema her. Vi har plass til omtrent fem klasser. Dere som får plass, får beskjed før sommerferien.
Skulle det være noe annet du lurer på er vår e-post-adresse lille@snl.no.
– Det er en stor jobb å starte opp et stort publiseringsprosjekt som har som mål å styrke demokratiet. Vi er stolte og glade for støtten fra Fritt Ord, sier prosjektleder Guro Djupvik. – Uten dem hadde det ikke vært noe Lille norske leksikon.
Lille norske leksikon skal ha tekster som kan leses og forstås av alle skoleelever i Norge, voksne med dysleksi eller ADHD, og alle som har andre førstespråk enn norsk. Støtten fra Fritt Ord viser at de har stor tro på prosjektet.
Store norske leksikon kan også takke Fritt Ord for sin eksistens. Fritt Ord stod i spissen for redningsaksjonen da Kunnskapsforlaget ville legge ned leksikonet i 2010. – Fritt Ord har støttet og fulgt arbeidet med SNL fra første dag. Leksikonet er en moderne, oppdatert og dynamisk kunnskapsbank av stor betydning for befolkningen, sier styreleder Grete Brochmann i Fritt Ord.
Brochmann mener SNL er viktig for en kunnskapsbasert offentlig samtale og derav for ytringsfriheten og demokratiet. – Det er derfor med stor glede vi har fulgt det nye initiativet til en oppfølger, Lille norske leksikon, fra unnfangelsen. LNL vil være et vesentlig supplement, tilrettelagt for barn og unge, og vil høyst sannsynlig fylle et stort behov i denne delen av befolkningen, sier Brochmann.
Fra før har Fritt Ord gitt støtte til en fireårig prosjektperiode, nå har de innvilget søknaden om støtte til ytterligere ett prosjektår. – Det betyr at prosjektperioden nå er fullfinansiert, og vi kan begynne å jobbe med å få på plass fast finansiering, sier Djupvik.
I vinter sendte vi utprøvingsopplegget til 1400 elever over hele Norge og lærerne deres. Vi fikk jevnt over bekreftet antakelsene våre om lengde og nivå på innhold og språk i tekstene våre.
I skolenettverket vårt er det rundt 60 lærere, med elever på 5.–7. trinn, 9. trinn, en gruppe på norskkurs nivå A2 og en gruppe fra tilrettelagt voksenopplæring. Vi fikk også noen testlesere via Dysleksi Norge. Vi hadde deltagere fra 10 av 11 fylker.
For å kvalitetssikre testopplegget ble det utviklet i tett samarbeid med forskere fra Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
Vi sendte ut 21 tekster fordelt på 7 artikkelpakker. Vi benyttet også muligheten til å til å sjekke om målgruppene forstår tekster på begge de norske språkene. Én tekst i hver pakke var derfor på nynorsk.
Følgende tekster var med i utprøvingen:
Erling Braut Haaland, meter, solformørkelse, isbjørn, Muhammad, Mozart, Greta Thunberg, Island, bjørnedyr, Østerrike, trening, Grunnlovens historie, Frida Kahlo, Stortinget, nazisme, pasta, nordlys, Jorda, immunsystemet, norrøn mytologi og troll.
De fleste tekstene i tekstutvalget er skrevet av forfatterne våre, men for å få nok variasjon i tema, lengde og form sendte vi også ut noen som er skrevet av redaksjonen.
Vi satte opp en egen testserver som elevene logget inn på med nettbrett eller PC. Elevene skulle lese tekster og svare på spørreskjema individuelt. På testserveren fikk elevene kun lese tekst fra nesten ferdige artikler. Sidedesign, bilder og illustrasjoner og funksjonalitet, som lenker, vil vi teste ut på et senere tidspunkt.
Underveis i lesingen kunne elevene markere enkeltord og avsnitt. Hver elev brukte sin egen enhet til å lese og svare på spørsmål om tekstene.
Etter at klassen hadde gjennomført det digitale opplegget hadde de en lærerstyrt diskusjon. Klassediskusjonen skulle gjennomføres uten teknisk opplegg. I etterkant skulle lærerne gi sine vurderinger i et eget skjema.
Resultater
Vi fikk godt over 1300 svar på det digitale testopplegget. 41 lærere sendte svar på lærerskjemaet.
Det gjenstår fortsatt en gravejobb i de individuelle besvarelsene, men overordnet kan vi si at svarene på våre tre viktigste spørsmål er ja.
Målgruppene forstår tekstene
De lærer noe av tekstene
De liker tekstene
Tekstene er litt for vanskelige for de svakeste leserne og litt for enkle for de aller sterkeste leserne og de fleste på ungdomstrinnene. Altså passer de bra for vår hovedmålgruppe, som er 11-åringene. I tillegg fikk vi bekreftet at leserne forstår begge de norske skriftspråkene.
Fra lærerskjemaene vet vi at:
Elever og lærere likte oppgaven godt, det var mye entusiasme
Tekstene var passe vanskelige for primærmålgruppa
Lengden var passe
Forklaringer og ordvalg fungerte godt
De greide å lese alle tekstene
De lærte noe av tekstene
Lille norske leksikon er etterlengtet og vil bli mye brukt
Alle artiklene var godt likt blant elevene. Ikke overraskende var det artikkelen Erling Braut Haaland som var best likt av flest, med meter og solformørkelse hakk i hæl.
Her er noen kommentarer fra lærerne om hvilke tekster elevene likte:
Frida Kahlo teksten var det de likte best. De syntes den var så spennende at de valgte å google henne etterpå.
Teksten om meteren og Greta Thunberg likte de best. Meteren fordi den var enkel, og Greta Thunberg fordi den var oppklarende og de lærte noe av teksten.
Alle var einige om at Nordlys-artikkelen var den beste. Den var lett å lese, dei forsto alt dei trong for å skjøne samanhengen og den var spennande og variert.
Alle lærere for hovedmålgruppen (5. og 6. trinn) sier de vil bruke verket ofte eller hele tiden i undervisningen. 40 av 41 lærere svarer at de gjerne vil teste flere tekster og andre funksjoner på et senere tidspunkt.
Reportasje på Supernytt
6. trinn på Vallset skole i Innlandet hadde en journalist fra NRK Supernytt på besøk mens de gjennomførte testopplegget. Se reportasjen her.